miércoles, 11 de mayo de 2016

EL BARRI DE FONTAJAU I LA MALA POLÍTICA MUNICIPAL DE L'AJUNTAMENT DE GIRONA

L'Ajuntament de Girona en acció: malmetent la mobilitat de Fontajau, construint noves places d'aparcament del tot innecessàries en un dels llocs de la ciutat on hi han més places buides d'aparcament durant tot l'any, i devaluant una de les zones verdes de la ciutat de la que tant sovint li agrada presumir, les Ribes del Ter. Un d'aquells exemples de polítiques municipals que no es poden entendre...

La Rambla Xavier Cugat, eix vertebrador de Fontajau.

Aquest és un missatge que vaig remetre el dia 10 de maig de 2016 a l’'Area d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona, per tal d'evitar que es malmeti una de les zones verdes naturals més importants de la ciutat: la zona de la riera dels Bullidors, el pla de Fontajau i les Ribes del Ter. I quelcom, per evitar un nou pla de mobilitat, que ja ha possat en marxa, que, de fet, complica molt més la mobilitat dels veïns d’aquesta zona, afegeix tota una nova bateria de places d'aparcament totalment innecessàries (com ja demostraré), i aposta per destruïr i afectar una de les zones verdes amb més biodiversitat de la ciutat. Vull lluitar pel meu barri, per conservar la natura que ens envolta i tenir l’opció de poder circular amb més fluidessa! I com jo, molts altres veïns.

La setmana passada vaig rebre a casa un petit full de l’Àrea d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública de l’Ajuntament de Girona en el que es detallava el nou “pla de xoc” que pretén reordenar els sentits de circulació de diversos carrers de la zona de Fontajau per “millorar” la circulació i la “seguretat” dels veïns pel sector, i incrementar el nombre de places d’aparcament de la zona, en una zona on precisament no manquen  places d’aparcaments, sinó que podríem dir que en sobren. Sóc veí de la zona i, sincerament, no puc entendre els motius de tots aquests canvis perquè, en la seva majoria, simplement no són lògics, ja que no milloren la mobilitat, sinó que la empitjoren. No vull pensar malament, però li veig tan poca lògica al que es pretén fer –el que de fet ja s’està fent-, fins al punt que un sospitaria que aquests canvis no es fan amb cap altre motiu que per justificar algunes despeses dels pressupostos generals de l’esmentada Àrea de Mobilitat i Via Pública. Però anem per parts...


UNA NOVA BATERIA D’APARCAMENTS A FONTAJAU. REALMENT CALIA?

Sempre he presumit que Fontajau és una de les zones més tranquil·les de la ciutat. La Rambla Xavier Cugat vertebra dos parts ven diferenciades: per un costat, mirant cap el nord, i darrere dels blocs que van paral·lels a la rambla tenim tot un conjunt de cases unifamiliars, i pel costat sud, tot el conjunt de blocs que es troben entre la rambla i el carrer de Fontajau, que miren directament a les Ribes del Ter, una de les zones verdes més emblemàtiques de la ciutat, rica, fins fa poc, en una fauna variada, especialment, al que a espècies d’aus es refereix.

A la zona nord, si un fa una volta en cotxe, comprovarà fàcilment que no fan falta noves places d’aparcaments, ja que hi ha moltes zones buides. La majoria de gent d’aquesta zona aparca el cotxe dins de les places d’aparcament de les seves cases unifamiliars, i els pocs veïns que no disposen d’una plaça d’aparcament, ho fan al carrer, on hi ha lloc de sobres, tret, potser, en temporades de Fires o Temps de Flors. Si, a més a més, a tot això afegim l’Aparcament Públic de Fontajau, situat entre l’Avinguda de França i el carrer Amical Mauthausen, i entre el carrer Font de l’Abat i una part de la Rambla Xavier Cugat, un es dóna compte de que, per places d’aparcament, anem sobrats. I tot això sense afegir els aparcaments públics situats just a sota d’aquests, en la zona dels Ocine.

Treure el doble sentit de circulació...
i construir una nova filera kilomètrica de places d'aparcament.

Però si anem a la zona situada al sud de la Rambla Xavier Cugat, la cosa encara millora: aquí, just al costat del Pavelló de Fontajau, i al costat de bona part del carrer de Fontajau, hi ha una de les zones d’aparcaments més grans de la ciutat, al que a més a més s’hi afegeix tot el voral nord del mateix carrer, i part dels carrerons que uneixen aquest amb la rambla. I sabeu què? La major part de l’any, les places d’aparcament que hi ha a la vora del Pavelló estan totalment buides (tret en dates esmentades és el cas de les Fires de Girona, Temps de Flors i les comptades ocasions en que en el Pavelló de Fontajau s’hi celebra un gran esdeveniment esportiu o un concert, que són els menys). A més a més, també hi ha una zona d’aparcaments gratuïts força ampli entre el carrer de Fontajau i el carrer del Pont de la Barca, just darrera de la zona del Bingo i Can Manolo.

Ara bé, de cop i volta, l’Àrea d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública ha decidit que també cal que tota la zona sud del voral del carrer de Fontajau es converteixi en una zona d’aparcaments, i per aconseguir aquest objectiu ha decidit transformar aquest carrer que fins a dia de 9 de maig de 2016 era un carril de doble circulació, en un carril de sentit únic, i força estret, tot s’ha de dir. Fins ara, els veïns d’aquesta zona podíem evitar tot el trànsit i semàfors de la Rambla Xavier Cugat, amb tot l’estalvi de temps que això comporta, passant per aquest carrer, i gaudir, a més, de la comoditat de fer-ho per una zona molt més amplia i tranquil·la. Però el cert és que l’Ajuntament ha decidit que és necessari posar moltes més places d’aparcament allà on no es necessiten, i convertir un carrer de doble sentit en un carrer de sentit únic per, naturalment, tal i com anuncien en el full que han repartit per les bústies dels veïns de la zona, “ajudar a tenir” major mobilitat. Notis que ho dic amb tota la ironia!

Algú ens vol fer creure que falten places d'aparcament a Fontajau?
I això en Temps de Flors!


RESPECTEM LES RIBES DEL TER

Però la cosa no s’acaba aquí, ja que el gran nombre de places que es vol afegir a aquesta zona, i que és el motiu pel qual aquest carrer passarà a ser un carrer de sentit únic, el que ens ocasionarà no poques molèsties als veïns de la zona, dóna just al costat d’una de les zones verdes i de més importància ecològica de la ciutat, i que fins fa ben poc  mantenia les característiques pròpies de les ribes silvestres del nostre país. Parlo, com no!, de les Ribes del Ter, una de les zones naturals més riques i biodiversificades de Girona.

Ara, l’“intel·ligent” pla de xoc de l’Àrea d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública, pretén ficar tot un enfilall de places d’aparcament, que no només taparà bona part de l’excel·lent visió que gaudien alguns dels veïns del barri, i lloc habitual de visita de la gent de la zona, que porta a passejar els seus gossos, o porta a la canalla a gaudir dels parcs infantils que hi han a banda i banda d’aquest carrer, sinó que, a més a més, deixarà tan sols un estret carril per circular, que dona poc espai per maniobrar en cas de que aparegui un nen o un gos despistat, casos que no són infreqüents.

Els carrers ja estan tallats... i ningú ha preguntat abans als veïns de la zona!

El fet de que per uns dies puntuals, que són ben pocs, el lloc s’ompli de cotxes, no crec que sigui excusa per posar més places d’aparcament a la zona, que estaran desaprofitades la major part de l’any, ni per trencar el doble sentit de circulació d’aquest carrer, que amb el seu doble sentit de fet permet la major fluïdesa de vehicles, ni molt menys per trencar part de la pau, l’estètica i l’encant natural de la zona i, sobretot, malmetre la pau d’aquesta riquesa biològica que suposa la zona de les Ribes del Ter, que seran les que més sofreixin aquest impacte.

De fet, cada cap de setmana, durant la nit, a la zona de les places d’aparcament del Pavelló de Fontajau, diversos joves fan els seus sopars ràpids (bàsicament consistent sobretot en menús ràpids) i els seus petits “botellons”, atrets per una zona pràcticament buida, on casi bé no aparquen cotxes, hi ha poca circulació, i tenen certa tranquil·litat. Si un passa el diumenge ben aviat, pot trobar totes les restes i deixalles que deixen abandonades per la zona, col·lapsant les papereres en els millors dels casos, o bé escampades pel terra.

Durant Temps de Flors, una de les èpoques on més es troba a faltar aparcament?

És evident que arribats el cas, si ara hi afegim noves places d’aparcament en la zona verda que hi ha al voral sud del carrer de Fontajau, aquests joves –i no tan joves- tindran un nou espai per celebrar els seus “picnics”  nocturns, com ja fan ara en contades ocasions, degradant la imatge natural d’aquesta fabulosa zona verda, i altra molta gent que aparqui en aquest nou voral, abandoni les seves deixalles, les restes dels cendrers dels seus vehicles, o les restes de llaunes, begudes o McMenús als peus de la zona verda, com ja ho fa a altres zones de la ciutat on abunda el ciment i l’asfalt.

Per un altre costat, si els veïns de la zona comencen a aparcar a un costat i un altre del carrer, aviat veurem, també, com el terra verd i esponjós de la zona començarà a sofrir un gran desgast, formant-se un sender de terra paral·lel al voral. Amb les pluges, aquest vorals s’enfangaran, es desgastaran, s’hi faran clots, i aviat algun “avispat” regidor o encarregat de l’Àrea d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública, decidirà que cal ficar una vorera en aquesta zona, per evitar que això succeeixi, menjant-se, en tot el conjunt, una amplia àrea verda de la zona... i ves sumant!

Perdoni! On podria trobar una plaça d'aparcament?

L’afluència de més gent i més vehicles portarà soroll, més activitat, i això allunyarà part de la fauna que ha fet d’aquesta zona el seu lloc de vivenda, refugi o alimentació, tal i com ja ha passat a la zona després de desbrossar bona part dels marges de la riera dels Bullidors i amb l’ampliació de zones transitables per carril bici i vianants als marges del riu Ter. Mai ens faltaran els pardals, les gavines i els coloms, però moltes altres espècies es retiraran... i la zona, pels que estimem la natura, serà una mica més trista.

Trobo trist que una ciutat tan verda com Girona, cuidi tan poc els seus espais naturals. On es trobava l’Àrea de Sostenibilitat, Medi Ambient, Participació i Cooperació de Girona quan l’Ajuntament es va decidir fer tots aquests canvis que, al meu parer i molts altres veïns de la zona, no tenen gaire sentit ni raó de ser?


CREANT NOUS TAPS A LA CIRCULACIÓ DE LA RAMBLA XAVIER CUGAT

He de dir, però, que un dels canvis que més m’ha impactat a l’hora de convertir el carrer de Fontajau en una via de sentit únic, és que una de les seves sortides acabi sent la banda oest d’aquest carrer, ja que va a donar a un dels punts més conflictius de la Rambla Xavier Cugat, ja que en aquest precís punt, els dos carrils que es dirigeixen cap a la rotonda del Pont de la Barca es converteixen en un carril únic -al coincidir amb el carril bici que passa per aquest lloc- que al confluir en la mencionada rotonda, on es troben els vehicles provinents de l’Avinguda de França, que passen per carrer del Pont de la Barca, i els cotxes que venen del carrer Josep Tharrats, fa que en hores puntes i especialment en dies festius, aquesta zona sigui intransitable. Els veïns que sortim per aquest costat del carrer de Fontajau, en aquestes ocasions, sempre hem de confiar en la caritat d’algun conductor per poder sortir del mateix, ja que d’una altra manera, l’espera es pot allargar fins l’impensable. El fet de que uns metres abans, en la rambla hi hagi un semàfor que intermitentment talla la circulació no ajuda, ja que quan l’embús és tal, per quan pots sortir del carrer, el semàfor ja s’ha posat en verd i una nova tongada de cotxes et torna a tallar el pas.

I així està l'unió de carrils de la rambla...
en una hora de poca afluència de vehicles.

Abans de que el carrer de Fontajau es convertís en un carril de direcció única, era possible agafar el carrer en direcció contraria i sortir per alguns dels carrers que uneixen el carrer de Fontajau amb la Rambla Xavier Cugat (especialment aquells carrers que tenien semàfors), o bé anar a sortir directament per la Rotonda Josep Terradellas, just davant del Pavelló de Fontajau, evitant tots aquests problemes. Actualment, aquesta sortida és impossible, i els problemes s’han multiplicat al augmentar la confluència de cotxes per aquest punt.


AUTOESCOLES EN ACCIÓ!

Algú podria creure que aquí s’acaben els problemes, però no. Tornant al carrer de Fontajau, s’ha de dir que aquest carrer s’ha convertit, des de fa molts anys enrere, en una de les àrees més freqüentades per les autoescoles. En el dia a dia, si vas en cotxe o simplement passeges per la zona, sigui matí, tarda o migdia, et trobes constantment amb cotxes d’autoescoles fent pràctiques, especialment d’aparcament. S’entén perfectament, és una zona amplia, tranquil·la, i amb poca circulació. Això, en certa manera, ha fet que la circulació pel carrer de Fontajau sempre hagi estat lenta. Però més lenta serà encara, si els plans de Mobilitat de l’Ajuntament tiren endavant! Hi ho farà, doncs no ha respectat el parer de molts veïns.

En la zona d’aparcaments adjacent al Pavelló de Fontajau, el tema de les autoescoles no suposa cap problema, hi ha espai suficient per circular, i quan algun aprenent forma un tap amb les seves maniobres, tens espai de sobres per evitar-lo. O així era fins fa pocs dies. Un cop entraves al que ja és el carrer pròpiament dit, quan el carrer era de doble sentit, això es podia complicar més, però no era impossible evitar-ho, ja que si un cotxe quedava encallat, sempre podies maniobrar i passar pel seu costat. Però ara, sent de sentit únic, la cosa ja no és que es compliqui, sinó que serà impossible.

Així, ara tenim un panorama de circulació lenta per la Rambla Xavier Cugat, amb tots els seus semàfors desentronitzats (característica comuna amb casi tots els semàfors de la nostra ciutat), circulació lenta –i de sentit únic- per l’únic carrer del barri que tenia una circulació, fins ara, fluida, i una sortida pel mateix carrer amb el doble de dificultat. Crec que l’Àrea de Mobilitat i Via Pública s’ha lluït! Aquest nom em sembla una paradoxa, veient tots els canvis que han fet, per complicar-nos als ciutadans, i especialment als habitants del barri de Fontajau, una mica més la vida.

Crec que avui perderé el dia buscant aparcament!

Més enllà d’això, em sorprèn que aquest tema no s’hagi parlat abans amb l’Àrea de Sostenibilitat, Medi Ambient, Participació i Cooperació, i sobretot amb els veïns del barri. De la mateixa manera que l’Àrea de Mobilitat i Via Pública va repartir un full informant a tots els veïns del barri d’aquests canvis i modificacions que s’efectuaran al barri en quant a mobilitat, podien abans haver fet una enquesta per veure o comprovar com això afectava als veïns o com podia afectar el nostre entorn, un dels quals, el més estimat, és el de les Ribes del Ter, que per desgràcia, en aquests últims mesos ja ha sofert part de diverses modificacions, que han afectat negativament a la fauna i flora de la zona, que feien d’aquest lloc el seu refugi.

Sigui com sigui, finalment m’he decidit escriure aquest article, que no només us envio a vosaltres, sinó que publicaré al meu blog personal i faré circular per les xarxes socials, i si és possible, resumir-lo per publicar-ho a algun diari, per fer paleses les meves queixes (i les d’alguns habitants del barri de Fontajau), ja que em declaro obertament en contra a un pla de mobilitat que no té gens de sentit lògic, gastant els diners dels contribuents en un pla de mobilitat innecessari, i que per altra banda crec que afecta negativament a una de les majors zones verdes de la ciutat de Girona.

Moltes gràcies!

No hay comentarios:

Publicar un comentario